Mexen regels: zo speel je dit leuke drankspel

Mexen regels slokken drinken

Ben je van plan om een avondje te drinken? Dan is een drankspel een goed idee om in de stemming te komen! Het spel Mexen wordt gespeeld met twee dobbelstenen en kan met zowel kleine als grote groepen worden gespeeld. Wij zetten alle Mexen regels op een rijtje, inclusief gezellige varianten!

Hoe werkt Mexen / Mexxen?

Het doel van Mexen is enorm eenvoudig. Iedere speler heeft maximaal drie worpen met twee dobbelstenen. De speler met de laagste worp moet een vooraf afgesproken aantal slokken drinken. Tijdens het spel kunnen deze slokken verdubbeld worden door ’21’ te gooien met twee dobbelstenen. Je hebt op dat moment ‘Mex’ gegooid: de hoogst mogelijke worp. Iedere combinatie van getallen heeft een bepaalde betekenis. Om het drankspel te kunnen spelen, dien je deze waardes te begrijpen.

Dobbelstenen mexxen spelregels
Via: unsplash.com | Jonathan Petersson, CC

Spelregels Mexen: alle waardes uitgelegd!

Mexen wordt gespeeld met twee dobbelstenen. De startspeler gooit deze twee dobbelstenen tegelijkertijd. In het overzicht hieronder staan alle mogelijke worpen opgesomd. Hierbij is 31 de laagst mogelijke score, en 21 de hoogst mogelijke score.

TIPDe waardes van de dobbelstenen kun je onthouden met het volgende ezelsbruggetje: het hoogste getal is het tiental, het laagste getal de eenheid. Gooi je een vier en een twee. Dan heb je een score van ’42’. Gooi je twee dezelfde getallen? Dan wordt dit een honderdtal. Voorbeeld: als je twee keer een vijf gooit, heb je een score van ‘500’.
Worp met twee dobbelstenenBetekenis van de worp
3 + 1Je hebt ‘31‘ geworpen. Jij mag een speler met jouw elleboog aanwijzen die één slok moet nemen. Je mag niet de naam noemen van deze speler, want anders moet jijzelf een slok nemen. Daarnaast geldt deze worp niet als een officiële worp en je mag beide dobbelstenen opnieuw gooien. Je hebt dus nog steeds evenveel worpen als voordat je ’31’ gooide.
3 + 2Je hebt ‘32‘ geworpen. Jij bent direct af en mag niet opnieuw gooien.
4 + 1Je hebt ’41’ geworpen
4 + 2Je hebt ’42’ geworpen
4 + 3Je hebt ’43’ geworpen
5 + 1Je hebt ’51’ geworpen
5 + 2Je hebt ’52’ geworpen
5 + 3Je hebt ’53’ geworpen
5 + 4Je hebt ’54’ geworpen
6 + 1Je hebt ’61’ geworpen
6 + 2Je hebt ’62’ geworpen
6 + 3Je hebt ’63’ geworpen
6 + 4Je hebt ’64’ geworpen
6 + 5Je hebt ’65’ geworpen
1 + 1Je hebt ‘100’ geworpen
2 + 2Je hebt ‘200’ geworpen
3 + 3Je hebt ‘300’ geworpen
4 + 4Je hebt ‘400’ geworpen
5 + 5Je hebt ‘500’ geworpen
6 + 6Je hebt ‘600‘ geworpen. Dit wordt ook wel ‘kastje zes’ genoemd en jij bent nu de ridder. Niemand mag jouw naam zeggen. Alle spelers spreken je vanaf nu aan met ‘ridder’. Als zij wel jouw naam zeggen, moet deze speler een slok nemen.

Ook jijzelf hebt een pijnlijke functie gekregen. Bij ieder honderdtal dat wordt gegooid, moet jij nu een slok nemen, bijvoorbeeld bij de worp ‘1 + 1 = 100’. Extremere variant? Dan drink je bij ieder honderdtal het aantal slokken van het voorste getal. Bij een worp van ‘500’ drinkt de ridder 5 slokken.

Gooit een andere speler ‘600’ in een volgende beurt? Dan ben jij geen ridder meer, en wordt deze speler de nieuwe ridder!
2 + 1Je hebt ‘21‘ geworpen, ook wel ‘Mex‘ genoemd. Dit is de hoogst mogelijke worp en jouw beurt stopt nu direct.

Het aantal slokken voor de verliezende speler wordt verdubbeld. Heb je bijvoorbeeld vooraf afgesproken dat de verliezende speler twee slokken moet nemen? Dan geldt deze ronde een aantal van vier slokken. Wordt er nog een keer Mex gegooid? Dan komen hier nog een keer twee slokken bij en moet de verliezer zes slokken nemen.

Regels bij het gooien van dobbelstenen

Als startende speler heb je drie pogingen met de twee dobbelstenen. Deze startspeler mag stoppen als hij of zij tevreden is over de worp. Dit is het geval bij een hoge worp. Iedere volgende speler heeft hetzelfde aantal maximale worpen als de startspeler, waarbij het limiet drie worpen is. Ook een volgende speler mag eerder stoppen dan het maximaal aantal worpen. Heeft de startspeler bepaald dat je drie worpen hebt? Dan mag je ook stoppen na één worp.

Verliezer bij Mexen

De speler met de laagste worp moet het vooraf afgesproken aantal slokken drinken. Als een speler ’32’ heeft gegooid, zit deze speler direct in de gevarenzone. Is deze speler de enige met die score? Dan is deze speler de verliezer en neemt het aantal slokken. Zijn er meerdere spelers met ’32’ óf hebben meerdere spelers dezelfde laagste score? Dan wordt er een battle gespeeld! Iedere speler gooit één keer de twee dobbelstenen en de speler met de laagste score is de grote verliezer.

Mexen slokken nemen spelregels
Via: unsplash.com | Elevate, CC

Extra regel: dobbelsteen met 1, 2 of 3 laten liggen

Een extra regel die je kunt toevoegen aan Mexen, is dat je een dobbelsteen met een ‘1’, ‘2’ of ‘3’ één keer moet laten liggen. Hierdoor krijgt het drankspel een nieuwe twist, en worden de kansen anders dat jij ’21’ of ’32’ gooit.

Voorbeeld
Gooi jij in jouw eerste beurt een ‘2 + 4’. Dan laat jij in jouw tweede beurt de ‘2’ liggen en gooit enkel de dobbelsteen met de ‘4’.Ligt er nu de score ‘2 + 2’? Dan laat je enkel de nieuwe ‘2’ liggen, omdat je een 1, 2 of 3 slechts eenmaal moet laten liggen. Je gooit nu voor de derde keer en op dat moment ligt er een ‘2 + 1’. Lekker bezig, jij hebt Mex gegooid!

Extra regel: verplicht drie worpen

Als basisregel van Mexen geldt dat de startende speler het maximaal aantal worpen bepaald. Iedere speler hierna mag ook eerder stoppen dan dat aantal worpen als hij of zij tevreden is over de worp. Bij deze extra regel geldt dat iedere speler altijd drie worpen heeft. Hierbij zijn twee uitzonderingen: 32 (direct af) of 21 (Mex).

Voorbeeld
Als jij in jouw tweede beurt een score hebt van ‘200 (2 + 2)’, dan moet jij alsnog een nieuwe (en laatste) poging wagen. Jij gooit de dobbelstenen opnieuw

Variant van Mexen met levens

Een leuke variant van het drankspel is Mexen met levens. Hierbij heb je evenveel dobbelstenen als spelers nodig, plus twee extra dobbelstenen. Speel je het spel met vier personen? Dan heb je dus 4 + 2 = 6 dobbelstenen nodig. Iedere speler pakt één dobbelsteen en legt het getal zes naar boven. De resterende twee dobbelstenen zijn bedoeld om het spel zoals hierboven uitgelegd te spelen.

Iedere speler heeft zes levens. Iedere keer als je na een ronde Mexen af bent, gaat er één leven van jouw dobbelsteen af. Je zorgt er dan voor dat het getal met het juiste aantal levens naar boven ligt. Is er een Mex (21) gegooid? Dan gaan er twee levens af. Bij iedere extra Mex worden hier nog twee levens bij opgeteld. In het meest ongunstige geval kan een speler dus direct al zijn levens kwijt zijn als er drie keer ’21’ wordt gegooid. Als een speler al zijn levens kwijt is, wordt het vooraf aantal afgesproken slokken gedronken.

Mexen regels: andere spelregels en varianten

Zoals bij veel drankspellen geldt: er zijn enorm veel varianten en extra regels. Zo kan het voorkomen dat jij met jouw vriendengroep gewend bent om iemand tot ridder te benoemen als er ‘1 + 1 = 100′ wordt gegooid. Ook kunnen er extra regels worden toegevoegd, door aan andere getallen combinaties een opdracht te koppelen. Bijvoorbeeld: bij de score ’43’ moet iedere speler op de tafel slaan, en de sloomste speler moet een slok drinken. Op die manier maak jij het drankspel Mexen nog leuker!

Mexen regels dobbelstenen worp
Via: unsplash.com | Jonathan Petersson, CC

 

Onze artikelen kunnen ‘affiliate links’ bevatten waarmee wij, zonder extra kosten voor jou, een kleine commissie kunnen verdienen – lees meer
 

SpellenFans
Logo
Shopping cart