Toepen is een populair kaartspel dat gespeeld kan worden gespeeld met twee tot en met acht spelers. Iedere ronde krijgt elke speler vier kaarten, en probeert per kaart de slag te winnen.
Het draait per ronde om het winnen van de laatste slag, want alleen dan zorg jij ervoor dat je geen strafpunten krijgt. De speler die als eerste het afgesproken aantal strafpunten heeft behaald, is de grote verliezer van toepen.
Toepen in het kort
Wat is het doel van het spelletje?
Bij toepen draait het iedere ronde om het winnen van een slag. Het is dan ook belangrijk om het verschil tussen een ‘ronde’ en een ‘slag’ te weten. Vooraf aan het spel wordt het aantal strafpunten afgesproken dat een speler moet behalen om het spel te beëindigen.
Er worden zoveel ‘rondes’ gespeeld als nodig is om dit aantal te behalen. Iedere ronde krijgt elke speler vier kaarten, en speelt met deze kaarten vier ‘slagen’. De winnaar van de laatste ‘slag’ krijgt geen strafpunten, en bij de andere spelers wordt het juiste aantal strafpunten opgeschreven.
Benodigdheden en aantal spelers
Dit moet je weten over Toepen
Toepen wordt gespeeld met speelkaarten. Het is een spel met 32 piketkaarten. Dit zijn de alle speelkaarten (de vier symbolen) met de waarden 7, 8, 9, 10, boer, vrouw, heer en aas. De andere speelkaarten worden aan de kant gelegd. Daarnaast heb je een kladblok nodig waarop de stafpunten worden genoteerd.
Aantal spelers
Doordat iedere speler vier kaarten krijgt, kan het spel maximaal gespeeld worden met acht spelers (4 kaarten x 8 spelers = 32 speelkaarten). Het wordt aangeraden om het spel met minder dan acht spelers te spelen, omdat je bij minder spelers ‘vuile was’ kunt toepassen (hierover later meer).
Toepen regels
Alle spelregels in één overzicht
Het spel begint met het afspreken van het aantal strafpunten waarbij het spel is afgelopen. Vaak wordt hier het aantal van 12 of 15 strafpunten afgesproken. Is het aantal vastgesteld?
Dan worden de 32 kaarten geschud. Iedere speler ontvangt nu vier kaarten en het spel kan beginnen. De speler links van de deler mag beginnen.
De waardes van de kaarten
De volgorde van de kaarten van laag naar hoog is: boer, vrouw, heer, aas, 7, 8, 9 en 10. Dit betekent dat de boer de kaart met de laagste waarde is, en de 10 de meest waardevolle kaart.
Het winnen van een slag
De speler links van de deler mag beginnen met het spelen van een kaart. Dit is de eerste ‘slag’ die wordt gespeeld. Een slag win je door de kaart met de hoogste waarde te spelen.
Het is hierbij van belang dat deze kaart hetzelfde symbool (harten, ruiten, klaveren of schoppen) bevat als het symbool van de kaart die de startspeler van deze slag opgooit. Heb je een slag gewonnen? Dan mag jij de tweede slag beginnen.
Verplicht bekennen van kaarten
Als startspeler leg je een kaart voor je neer. Jij bepaalt het symbool dat iedere andere speler verplicht moet opgooien. Heeft een andere speler dit symbool niet? Dan mag deze speler ieder ander willekeurig symbool opgooien.
Heb je het symbool wel, dan ben je verplicht om één kaart met dit symbool op te gooien. Iedere speler legt zijn of haar kaart voor zich neer, en dus niet op een gezamenlijke aflegstapel
Kloppen bij toepen
Dit zijn de regels over kloppen
Heb jij een goed gevoel over jouw kaarten en denk jij dat je de vierde slag gaat winnen? Dan kun je kloppen voordat jij een kaart opgegooid. Dit kan bij iedere slag.
Natuurlijk hoeft het niet zo te zijn dat je ook echt geweldige kaarten hebt, want soms kom je met bluffen veel verder. Als jij klopt, wordt het aantal strafpunten verhoogd met +1. Aan het begin van iedere ronde speel je voor één strafpunt. Als er één keer wordt geklopt, spelen de spelers dus voor twee stafpunten.
Beslissen of je meegaat met kloppen
Voordat het spel wordt hervat, bepaalt iedere speler of hij meegaat met deze verhoging. De speler links van degene die heeft geklopt, laat zijn antwoord het eerst weten. Hierna vertellen de spelers met de klok mee hun antwoord.
Gaat een speler niet mee? Dan legt hij zijn kaarten dicht neer op tafel en speelt deze ronde niet meer mee. Deze speler krijgt nu het aantal strafpunten waarmee hij de ronde heeft verlaten.
Het spel hervatten na kloppen
Het spel wordt hervat met alle resterende spelers. Een andere speler mag nu ook kloppen om het aantal strafpunten wéér te verhogen. Hierbij geldt de regel dat de speler die als laatste heeft geklopt, niet direct nog eens mag kloppen. Hier moet altijd één andere speler tussen zitten die ook besluit te kloppen.
Spelen van een ronde
Hoe speel je een beurt?
Bij iedere slag wordt gekeken wie de hoogste kaart heeft opgegooid met het overeenkomende symbool van de startspeler van die slag. Deze speler mag de nieuwe slag starten. Je dient de kaarten tactisch te spelen, zodat jij de vierde slag wint.
De winnaar van de vierde slag ontvangt namelijk geen strafpunten, terwijl de andere spelers wel strafpunten ontvangen. Deze strafpunten worden genoteerd op een kladblok.
TIPAls jij een slag mag beginnen, heb jij een fijne positie. Op dit moment kun je namelijk achterhalen of meerdere spelers een kaart met hetzelfde symbool hebben als jij. Stel je hebt nog een ruiten 7, een ruiten boer en een schoppen 10 in jouw hand. Jij gooit een ruiten 7 op, en niemand anders gooit ruiten op. Op dit moment weet jij dat jij hebt gewonnen. Een schoppen 10 is namelijk de hoogste kaart van schoppen, en ook met iedere ruiten kaart win jij. Vergeet op dat moment dus zeker niet te kloppen!Wie deelt de volgende ronde de kaarten?
De winnaar van de vorige ronde verzamelt de 32 kaarten, schud deze en geeft aan iedere speler opnieuw 4 kaarten. Ook hier geldt dat de speler links van de deler mag beginnen met de eerste slag. Ieder voordeel heeft zijn nadeel. Je ontvangt geen strafpunten, maar moet wel even moeite doen om de kaarten te schudden en te delen.
De winnaar van toepen
Als een speler het vooraf afgesproken aantal strafpunten heeft behaald, is het spel afgelopen. Meestal stopt op dat moment het spel. Je kan er ook voor kiezen om door te gaan tot er slechts één winnaar over is. Kies je hier niet voor, dan hebben alle resterende spelers gewonnen.
Spreek van te voren af of je speelt voor een bepaalde straf. Denk bijvoorbeeld aan het doen van de afwas of een aantal slokken bier nemen. Veel plezier met toepen!
Extra spelregels
Dit zijn alle varianten van Toepen
Er zijn een aantal extra regels die je kunt toevoegen aan toepen. Hierdoor wordt het spel nog spannender, en zijn er meer opties om strafpunten te verzamelen.
Spreek van te voren duidelijk af met welke je regels speelt, zodat hier tijdens het spel geen verwarring over kan ontstaan. Wij zetten hieronder alle mogelijke (extra) regels op een rijtje.
Vuile was bij toepen: hoe werkt het?
Heb jij aan het begin van een ronde enorm slechte kaarten? Dan heb jij een kans om betere kaarten ervoor terug te krijgen. Het leuke eraan is: je mag bluffen! Je hebt een officiële ‘vuile was’ als je vier prentjes óf drie prentjes en een zeven in je hand hebt.
Op dat moment mag je ‘vuile was’ zeggen en de kaarten naar beneden op tafel leggen. Je hoeft niet per se een officiële vuile was in jouw hand te hebben, om deze handeling uit te voeren. Bluffen is namelijk toegestaan!
Wat mogen andere spelers doen bij ‘vuile was’?
Alle andere spelers mogen nu bepalen of zij de vuile was geloven. Gelooft iedereen je? Dan pak je vier nieuwe kaarten en wordt toepen gespeeld zoals je gewend bent. Gelooft een speler je niet? Dan bekijkt deze speler jouw kaarten.
Als je hebt gelogen, dan speel je deze ronde met open kaarten én ontvang je een strafpunt. Had je wel gelijk en dus een officiële vuile was in je hand? Dan krijgt de speler die heeft gekeken een strafpunt. Jij mag vervolgens met jouw nieuwe kaarten spelen.
Armoede: jouw laatste strafpunt…
Er komt waarschijnlijk een moment in toepen, dat iemand nog één strafpunt moet krijgen tot hij af is. Deze speler staat de volgende ronde dan op ‘armoede’. Op dat moment speler alle spelers voor twee strafpunten.
De spelers die niet op ‘armoede’ staan, mogen na het bekijken van de kaarten beslissen om mee te spelen of af te haken. Kiezen zij ervoor om te stoppen? Dan ontvangen zij slechts één strafpunt. Tijdens deze ‘armoede’ ronde geldt dat geen enkele speler mag kloppen om het aantal strafpunten te verhogen.
Winnen met een boer bij toepen
De boer wil je het liefst niet in jouw hand hebben. Dit is namelijk de minst waardevolle kaart, maar door het toevoegen van deze extra regel kan de boer opeens veel waard worden. Lukt het jou om de laatste slag een boer op te gooien én hiermee de ronde te winnen? Dan wordt één minpunt van jou weggestreept.
Daarbij kan het voorkomen dat je in de min staat, wat dus erg voordelig is! In plaats van het wegstrepen van een minpunt, is er ook een andere mogelijkheid bij het winnen van een ronde met een boer. Bij deze variant krijgen alle spelers die nog meededen met de ronde een extra strafpunt.
TIPStel je hebt nog een ruiten 7, een ruiten boer en een schoppen 10 in jouw hand. Jij mag de slag beginnen en gooit een ruiten 7 op. Niemand anders gooit ruiten op. Op dit moment weet jij dat jij hebt gewonnen. Een schoppen 10 is namelijk de hoogste kaart van schoppen, en ook met iedere ruiten kaart win jij. De volgende slag begin jij met een schoppen 10, en de laatste slag gooi jij de ruiten boer op. Jij wint nu met een boer!Kans op ’toep’
Een ’toep’ betekent dat je vier dezelfde kaarten in jouw hand hebt, bijvoorbeeld 4x een heer of 4x een acht. Heb je dit na het delen van de vier kaarten aan het begin van een ronde? Dan roep je hardop ’toep’ en laat jij de kaarten zien. Alle andere spelers ontvangen nu allemaal drie strafpunten en de kaarten worden opnieuw gedeeld.
Een ‘kans op toep’ vindt plaats als je drie dezelfde kaarten in jouw hand hebt, en de vierde kaart ontbreekt. Je mag op dit moment ‘kans op toep’ roepen, en één kaart van de stapel trekken.
Als dit jouw ontbrekende kaart is, heb je een juiste toep en krijgen de andere spelers drie strafpunten. Zo niet, dan legt de speler deze kaart af en speelt met de eerste vier gekregen kaarten.
Strafpunten
Hoe krijg je strafpunten?
Wil jij toepen zeer fanatiek spelen? Dan kun je een aantal regels toevoegen die ieder één strafpunt oplevert. Juist bij dit soort regels is het erg belangrijk om van te voren af te spreken welke er gelden.
Anders kan er tijdens het spel discussie ontstaan over het wel óf niet geven van een strafpunten. Hieronder enkele regels die je kunt toevoegen.
- De deler moet op de juiste manier de kaarten delen. Hierbij geldt: geef iedere speler om de beurt twee kaarten en leg een deel van de resterende kaarten dicht op tafel (bekend als ‘branden’). Geef vervolgens iedere speler nogmaals twee kaarten.
- Jij laat tijdens het schudden of delen van kaarten, één of meerdere kaarten uit jouw hand glippen.
- Je bekijkt de gedeelde kaarten al voordat de deler klaar is met het delen van alle kaarten.
- Je klopt voordat jij aan de beurt bent.
- Je zegt of je meegaat met een klop van een andere speler, voordat jij aan de beurt bent.
- Je kon bij een andere slag een kaart bekennen, maar hebt deze kaart niet opgegooid.
- Jij gooit een kaart op, voordat je aan de beurt bent.
Toepen: hét drankspel voor vrienden
Toepen wordt vaak gespeeld in informele setting, met een drankje erbij. Evenals Mexen, kan het spel ook in de kroeg zelf worden gespeeld of kan er door het bijhouden van scores, een drankspel van worden gemaakt. Hoe dan ook, het is een gemakkelijke manier om het gezellig te hebben!
Speel jij het kaartspel Toepen regelmatig met jouw vrienden? Of heb jij juist een vraag over de spelregels? Laat ons in een reactie weten wat jij van het spel vindt of stel jouw vraag!
Lees ook:
- KING ZEN: een hilarische variant van het drankspel Kingsen
- Mexen regels: zo speel je dit leuke drankspel
- Ezelen kaartspel: een complete uitleg van dit leuke spel
- Perudo: een spannend dobbelspel vol met bluf
Bij de derde slag gooit een speler klaveren 8 op en de 1 na laatste speler in die ronde klopt. De speler met de op dat moment hoogste kaart (klaveren 8) gaat niet mee. De persoon die klopt legt een klaveren 7 op, heeft hij de slag daarmee gewonnen (omdat de speler met de hogere kaart niet meegaat)?
Hi Susan! Inderdaad, de persoon met de klaveren 7 wint de slag, omdat de andere speler niet meegaat. Hij ligt daarom uit de ronde en kan de slag niet meer winnen.
speler 1 gooit klaver 9 op
speler 2 gooie klaver 8 op
speler 3 klopt maar dit is bluf.
speler 1 past
speler 2 past
speler 4 gaat mee op de bluf van speler 3
speler 3 gooit ruiten 7 op
speler 4 heeft geen klaver en kan niet bekennen maar gooit ruiten 8 op
maar afgesproken ,bluf is aan,nu is speler 3 toch aan want speler 4,moet bekennen op klaver en niet op ruiten,of klopt dit niet
Hi Math,
Jij hebt het juist. In deze ronde moet iedereen bekennen op klaver. Aangezien speler 1 en 2 deze ronde niet meer meedoen (gepast) én speler 3 + 4 geen klaver hebben, is de speler links van de eigenlijke winnaar aan de beurt. Speler 1 heeft gewonnen, dus mag speler 2 beginnen. Speler 2 doet echter ook niet mee, dus is speler 3 aan de beurt.
Bedankt voor je vraag Remco!
In het spel toepen mag de speler die de vorige ronde gewonnen heeft, de volgende ronde uitkomen. In het eerste voorbeeld heeft speler 2 de ronde gewonnen omdat zij de hoogste schoppenkaart heeft gespeeld (een schoppen koning). Dus mag speler 2 in de volgende ronde uitkomen. In het tweede voorbeeld heeft speler 2 de ronde ook gewonnen, omdat zij de hoogste hartenkaart heeft gespeeld (een harten koning). Dus mag speler 2 ook in de volgende ronde uitkomen.
Hallo,
Ik heb een vraag
Speler 1 komt uit met een schoppen 7
Speler 2 toept
Speler 3 gaat mee
Speler 4 past
Speler 1 past
De ronde wordt uitgespeeld
Speler 2 gooit een schoppen koning op
Speler 3 een ruiten vrouw
Slag ligt dan eigenlijk nog aan speler 1 (schoppen 7)
Wie mag de volgende ronde uitkomen?
Speler 1 komt uit met een schoppen 7
Speler 2 toept
Speler 3 gaat mee
Speler 4 past
Speler 1 past
De ronde wordt uitgespeeld
Speler 2 gooit een harten koning op
Speler 3 een ruiten vrouw
Slag ligt dan eigenlijk nog aan speler 1 (schoppen 7)
Wie mag de volgende ronde uitkomen?
Hoor graag van jullie
Gr. Remco