Valse Motten: een kaartspel waarbij je moet valsspelen

Valse motten kaartspel

Waar het bij andere kaartspellen niet is toegestaan om vals te spelen, is dat bij Valse Motten wel de bedoeling! Probeer als eerste al jouw kaarten kwijt te raken. Of je dat doet op een eerlijke manier door een kaart op de wegwerpstapel te leggen of op een sluwe manier door een kaart onder de tafel te gooien is aan jou!

Over het spel

Eindelijk een spel waar jij jouw sluwe praktijken kan laten zien, want bij Valse Motten is het wél toegestaan om vals te spelen. Probeer als eerste speler al jouw kaarten kwijt te raken en zo geen minpunten te krijgen. Hoe jij dat doet is aan jou: achter je schouder weggooien of een kaart in je broekzak steken.

Pas daarbij op dat je niet wordt betrapt door de bewakingskever, want die zal alle spelers goed in de gaten houden. Tijdens het spel zullen de spelers om de beurt hun kaarten wegspelen op de aflegstapel. Hierbij zijn er cijferkaarten en speciale actiekaarten zoals de spin, mug of mier. Met behulp van deze actiekaarten zal jij andere spelers kunnen dwarsbomen of jezelf een handje helpen!

Bekijk de volledige speluitleg van Valse Motten via de video hieronder!

 

De belangrijkste kenmerken

  • Kaartspel
  • Strategie
  • Valsspelen toegestaan!

Specificaties

  • Aantal spelers
    3 – 5
  • Speeltijd
    20 minuten
  • Aanbevolen leeftijd
    7 – 99 jaar
  • Taal spel
    Nederlands
  • Uitgever
    999 Games

Doel van het spel

Het spel heeft evenveel rondes als spelers die meedoen aan Valse Motten. Iedere speler krijgt acht kaarten en moet proberen om deze kaarten als eerste kwijt te raken. Spelers leggen daarvoor om de beurt kaarten af op de wegwerpstapel of laten ze stiekem verdwijnen. Als een speler al zijn of haar kaarten kwijt is, worden aan de andere spelers minpunten toegekend. De speler die aan het eind van het spel de minste minpunten heeft, win het spel!

Inhoud van Valse Motten

  • 72 speelkaarten
  • 20 actiekaarten (5x spin, 5x mug, 5x kakkerlak en 5x mier)
  • 43 cijferkaarten
  • 8 valsspelende motten
  • 1 bewakingskever
  • Spelregels

Speluitleg van Valse Motten

Aan het begin van het spel wordt de bewakingskever aan de oudste speler gegeven en legt deze open voor zich neer. De resterende kaarten worden geschud en iedere speler krijgt acht kaarten. Alle resterende kaarten vormen de trekstapel, waarbij de bovenste kaart open naast deze stapel wordt gelegd. Dit vormt direct de aflegstapel tijdens het spel. Bij de open kaart hoef je enkel naar het cijfer te kijken. Indien het om een actiekaart gaat vervalt dus de actie.

Het spelen van een ronde

De oudste speler met de bewakingskever mag de ronde beginnen. Een actieve speler krijgt de keuze om een actie- of cijferkaart te spelen en deze op de aflegstapel te leggen. Hierbij moet de waarde van de kaart die wordt gelegd één cijfer hoger of lager zijn dan de bovenste kaart op op de aflegstapel. Als een speler geen kaart kan spelen trekt hij of zij een kaart van de trekstapel.

Regels over het opleggen van cijferkaarten
Op de aflegstapel ligt een kaart met het cijfer twee. De volgende speler mag hier een cijferkaart opleggen met het cijfer één of drie. Er zijn twee uitzonderingen: ligt er het een kaart met het cijfer één? Dan mag hier een kaart met het cijfer twee of vijf worden opgelegd. Bij een kaart met het getal vijf geldt dat hier een kaart met het cijfer vier of één mag worden opgelegd.

Regels over valsspelen bij Valse Motten

Ja, er mag valsgespeeld worden. En ja, daar zitten ook een aantal regels aan. De belangrijkste regel is: alles waar je lol in hebt, is toegestaan. Denk aan het laten vallen van een kaart op de grond of een kaart verstoppen in jouw mouw. Er geldt dat jij altijd de kaarten boven de tafel moet houden en één kaart per keer mag laten verdwijnen. Ook geldt er dat de laatste handkaart niet weggespeeld mag worden door vals te spelen.

Een valsspeler betrappen!

De speler met de bewakingskever heeft als taak om valsspelers te betrappen. Als bewaker mag deze speler zelf niet valsspelen en speelt dus eerlijk mee. Heeft hij een andere speler zien valsspelen? Dan roept hij of zij zo snel mogelijk ‘betrapt!’ Er geldt dat andere spelers de bewakingskever niet mogen helpen bij het betrappen van spelers.

Het spel wordt op dat moment stilgelegd. Hier geldt de regel dat op dit moment de spelers geen kaarten stiekem mogen laten verdwijnen. Als een speler terecht wordt betrapt moet hij of zij de gespeelde kaart terugnemen. Daarbij krijgt de valsspeler een kaart van de bewaker die de bewakingskever zelf mag uitkiezen. De valsspeler krijgt nu de bewakingskeverkaart en heeft vanaf nu de rol om valsspelers te betrappen.

Wordt er iemand ten onrechte beschuldigd? Dan moet de bewaker een kaart van de trekstapel pakken en blijft hij of zij de rol van de bewakingskever houden.

Alle actiekaarten op een rijtje

In totaal zijn er vier verschillende actiekaarten (spin, mug, kakkerlak en mier) en een valsspelende mot. Hieronder worden de functies van deze kaarten stap voor stap uitgelegd!

Alle actiekaarten en de functies
Valsspelende mot – Deze kaart mag niet op de aflegstapel worden gelegd en niet weggegeven worden. De spelers kunnen enkel deze kaart laten verdwijnen door vals te spelen. Heeft de bewakingskever een valsspelende mot? Dan mag deze wel op de aflegstapel worden gelegd volgens de gebruikelijke regels.

Spin – Als deze kaart wordt gespeeld mag de actieve speler direct een handkaart naar keuze aan een andere speler geven. Dit mag geen valsspelende mot zijn!

Mug – Zodra de mug wordt gespeeld, moeten de andere spelers met hun hand op deze kaart slaan. De langzaamste speler? Die krijgt van alle andere spelers één handkaart naar keuze. Wederom kunnen valsspelende motten niet worden weggegeven!

Kakkerlak – Wordt er een kakkerlak gespeeld? Dan leggen de spelers zo snel mogelijk een kaart naar keuze met het gelijke cijfer hierop. Enkel de snelste speler mag de kaart laten liggen. De bewakingskever mag als enige speler een valsspelende mot met het gelijke cijfer hierop leggen.

Mier – Zodra de actieve speler een mier speelt, moeten de andere spelers allemaal een kaart van de trekstapel pakken.

Het aantal rondes

Er worden evenveel rondes gespeeld als spelers die meedoen. Mocht de trekstapel tijdens een ronde leeg zijn, wordt de bovenste kaart van de stapel apart gelegd. De overige kaarten worden geschud en vormt zo een nieuwe trekstapel. Bij een volgende ronde schuift de bewakingskeverkaart naar de spelers links van de huidige bewaker.

De winnaar van Valse Motten

Een ronde eindigt direct als een speler geen handkaarten heeft. Alle andere spelers mogen nu geen kaarten meer afleggen en de minpunten worden genoteerd. Hierbij geldt: een cijferkaart is één minpunt, een actiekaart is vijf minpunten en een valsspelende mot is tien minpunten. Nadat alle rondes zijn gespeeld worden de minpunten bij elkaar opgeteld. De speler met de minste minpunten wint het spel!

Bekijk de speluitleg [VIDEO]

Reviews van Valse Motten

Heb jij Valse Motten aangeschaft en al een aantal keren gespeeld? Laat ons in een reactie weten wat jij van het spel vindt!

Veelgestelde vragen over Valse Motten

Met hoeveel spelers kan Valse Motten gespeeld worden?

Valse Motten kan gespeeld worden met 3 tot en met 5 spelers.

SpellenFans
Logo