Duck: dit is er eendje voor in de spelletjeskast!

Duck spelletje White Goblin Games

Strandlakentje mee, reddingsboeien voor in geval van nood en een dobberende badeend. Inclusief surfplank én zonnebril. Het vlotte kaartspel van White Goblin Games heeft eenvoudige spelregels en kan met een speeltijd van ongeveer 15 minuten op ieder moment van de dag gespeeld worden. SpellenFans laat weten wat wij van het kaartspel Duck vinden!

Het doel van Duck in het kort

De spelregels van Duck zijn eenvoudig beschreven, waardoor je snel kan beginnen met spelen. Duck kan gespeeld worden met 3 tot 5 spelers, waarbij een leeftijd vanaf 8 jaar wordt aangeraden. Volgens ons geldt: hoe meer spelers, hoe spannender het spel wordt. Toch is een spel met 3 spelers ook al erg leuk. Tijdens het spel proberen alle spelers zo snel mogelijk hun handkaarten kwijt te raken. Hiermee verdien je punten en de speler die na 5 ronden de meeste punten heeft, is de ultieme badeenden koning!

Speelkaarten Duck
Via: SpellenFans.nl

Hoe ziet een speelbeurt eruit?

Iedere speler krijgt 7 eendkaarten in zijn hand met ieder een waarde van 0 t/m 8. De totale waarde van je handkaarten bereken je door alle getallen bij elkaar op te tellen. Dit aantal punten maakt tijdens een beurt niet zo veel uit, maar aan het eind van een ronde wél (later meer hierover). Een speler speelt tijdens zijn beurt altijd minimaal één kaart, maar kan ervoor kiezen om straatjes (bijv. 4-5-6) van dezelfde kleur op te gooien óf meerdere kaarten met hetzelfde getal. Voordat het spel begint mag iedere speler een uniek strandlaken kiezen. Een grappige toevoeging aan het spel, waardoor iedereen gelijk overtuigt is dat zijn of haar strandlaken de winst gaat opleveren!

Strandlakenkaarten Duck
Via: SpellenFans.nl

Kaarten pakken van andere spelers: een unieke toevoeging!

Iedere speler heeft een eigen aflegstapel en de kaarten die je speelt worden hierop gelegd. Vervolgens eindig je een beurt door een kaart te pakken. Je hebt hierbij niet enkel de keuze uit de trekstapel, maar je mag ook de bovenste kaart van de aflegstapel van je linker of rechter buurman pakken. Deze regel maakt het spel extra leuk, omdat je afhankelijk bent van de beurten van andere spelers. Hierdoor kan je een kaart pakken van een speler, waarmee jij in je volgende beurt een betere set kaarten kan opgooien. Dit maakt het spel extra spannend, waarbij je wel afhankelijk bent van geluk.

Een beloning per ronde maakt het spel spanennd

Duck heeft in totaal vijf ronden en iedere ronde speel je voor een beloning. De eerste ronde speel je voor een reddingsboei van 6 punten. Iedere ronde wordt de reddingsboei één punt meer waard. In de laatste ronde speel je daarom voor 10 punten. Deze verhoging van de beloning maakt het spel extra spannend, omdat zelfs in de laatste ronde het verschil nog gemaakt kan worden. Al moet je wel slim spelen, want op de achterkant van een reddingsboei kaart staan minpunten. Die bonuspunten die jij je in je hoofd al rijk had gerekend, kunnen zomaar eens minpunten worden. Hierdoor is de overwinning opeens veel verder weg!

Bonuspunten Duck
Via: SpellenFans.nl

Wanneer stopt een ronde?

Een ronde eindigt als een speler al zijn handkaarten kwijt is óf ‘wegduikt’. Als de totale waarde van je eendkaarten in je hand 10 of minder is, kan je ‘wegduiken’ roepen. Jij beweert dan dat jij de speler bent met de laagste totale waarde van eendkaarten. De ronde eindigt dan direct en alle spelers leggen hun eendkaarten open op tafel. Heeft de speler het inderdaad juist? Dan krijgt deze speler de reddingsboei kaart met bonuspunten.

Heeft een ander speler een lagere totale waarde? Dan krijgt de speler met die ‘wegduiken’ riep de rode reddingsboei kaart en dus minpunten. Ook het aantal minpunten verandert per ronde, waardoor je goed moet nadenken voordat je ‘wegduiken’ roept! Een reddingsboei kaart wordt altijd onder jouw unieke strandlaken gelegd.

Minpunten Duck
Via: SpellenFans.nl

Een reddingsboei kaart is goud waard!

Met de bonuspunten van een reddingsboei kaart kan je het snelst punten verdienen. Zeker in de laatste ronde als je voor 10 bonuspunten speelt, kan jij jouw totale aantal punten flink laten stijgen. Gelukkig kan je niet enkel bonuspunten verdienen met de reddingsboeien. Anders zou de de strijd een stuk minder spannend zijn.

Verzamelen van punten: meerdere manieren

Nadat een ronde is beëindigt, leggen alle spelers hun handkaarten open op tafel. De speler met het hoogste puntentotaal legt al zijn kaarten op zijn aflegstapel. De andere spelers mogen de kaart met de hoogste waarde (in het beste geval dus een 8), onder hun strandlaken leggen. Hierdoor maakt het totaal aantal punten in jouw hand wél uit. De speler met de hoogste waarde vist namelijk naast het net, terwijl de andere spelers hun hoogste kaart onder het strandlaken mogen leggen.

Met alleen maar hoge kaarten in je hand heb je de kans dat je geen punten pakt, maar lage kaarten zorgen er juist voor dat je misschien wel maar één of twee punten meepakt. Een moeilijke afweging die je tijdens het spelen van je beurt steeds in je achterhoofd moet houden!

Eendkaarten Duck
Via: SpellenFans.nl

Review van SpellenFans over Duck!

Bij het zien van het design van de verpakking word je direct vrolijk. Het kiezen van een uniek strandlaken zorgt ervoor dat de strijd direct begint. De beloningen per ronde versterkt deze vriendschappelijke strijd. Toch moet je iedere ronde slim nadenken, want voor je het weet krijg je minpunten in plaats van bonuspunten. Doordat je niet alleen punten (of minpunten) kan krijgen met de reddingsboei kaarten, blijft de einduitslag altijd spannend. Zeker omdat de verzamelde punten van iedere speler onder het strandlaken liggen. Dit zorgt ervoor dat je volledig bent gefocust tijdens het spel.

Duck is er eendje die zeker in jouw spelletjeskast thuishoort. Alle bonuspunten en minpunten zorgen voor een spannende strijd tot aan het eind!

SpellenFans.nl

De vijf ronden zijn het ene spel sneller afgelopen dan het andere spel, waardoor je soms erg snel Duck gespeeld hebt. Toevoeging van extra kaarten zou het spel nog spannender kunnen maken, maar wie weet wordt dat in de toekomst gedaan aan de hand van een uitbreiding. Juist omdat het spel eenvoudig te leren is en makkelijk mee te nemen is, kan het met iedereen en overal gespeeld worden. Unieke regels, inclusief geluksfactor, maar ook zeker tactiek. Dat alles met grappige illustraties en een lage prijs. Duck is er daarom eendje die zeker in jouw spelletjeskast thuishoort!

Duck kaartspel
Via: SpellenFans.nl
7.5 Totale Score